رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران از «توافق مکتوب» با شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای خرید 100 هواپیمای مسافربری خبر داد.
علی عابدزاده در گفتوگو با روزنامه ایران با اشاره به اینکه تهران به دنبال ایجاد تنوع در خریدهای هواپیمای خود است افزود نهایی شدن قراردادها با «بوئینگ» و «ایرباس» منتظر مجوز وزارت خزانهداری امریکا است.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هواپیماهای توافق شده قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد.
نیاز به جایگزینی بیش از 90 درصد هواپیماها
عابدزاده صنعت هوایی کشور را بسیار فرسوده توصیف کرد و گفت از 250 هواپیمای فعال کشور 230 هواپیما نیاز به جایگزین دارند.
عابدزاده به رقم قرارداد نهایی با بوئینگ اشاره ای نکرد اما برخی منابع غربی این رقم را 17 میلیارد دلار اعلام کرده اند.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانهداری امریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف امضا شود.
وی همچنین از اعلام زمان اجرایی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانهداری امریکا صادر نشود نمیتوان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد.
فرسودگی ناوگان هوایی ایران، اهرم فشار امریکا
عابدزاده گفت ایران در زمینه انعقاد این قرارداد هیچ عجلهای ندارد و از آنجا که امریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران در زمینه این مذاکرات کاملاً احتیاط به خرج میدهد.
عابدزاده همچنین درباره قرارداد با ایرباس گفت: «مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانهداری امریکاست. ایرباس درخواست رسمی خود را به وزارت خزانهداری امریکا ارائه داده و منتظر صدور مجوز است.»
وی همچنین با اشاره به رفع محدودیت پروازهای «هما» در آسمان اروپا پس از 6 سال، این واقعه را تحول بسیار مهمی در صنعت هوایی کشور دانست که با یک روند دقیق و کارشناسی شده به سرانجام رسید.
عابدزاده افزود در پی سفر متخصصان کمیسیون اروپا شامل نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اعضای منتخب اتحادیه اروپا به تهران و ارزیابی عملکرد ایمنی قسمتهای مختلف عملیاتی این شرکت از جمله عملیات، مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی و ایمنی و تضمین کیفیت رأی سال 2010 میلادی این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت بخشی از ناوگان این شرکت برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد.
عابدزاده ضمن تائید دلالی خرید هواپیما گفت: «در دوران تحریم خرید هواپیما به دلیل سختیهای زیادی که داشت بسیار پیچیده بود و از آنجا که از طریق چندین واسطه و شرکت این خریدها انجام میشد، هزینه به مراتب بالاتری از قیمت واقعی هواپیما از طرف ایران داده میشد.»
پیشتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود توافق ایران با بوئینگ برای خرید هواپیما دست واسطهها را قطع کرد.
استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.